– Jeg tror vi tapte mye

Langrennskommisjonen, som måtte finne svar på nedgangen for kvinner, sier at unge løpere trener mer – uten å øke nivået.

TRO TJENER: Pål Gunnar Mikkelsplass var en av Therese Johaugs viktigste følgere. Her følger skistjernen en rulleskiøkt i 2020.

Pål Gunnar Mikkelsplass, som trente Therese Johaug med stor suksess i flere år, advarer ungdom mot å jage timer på trening. Han frykter at idrettsutøvere blir påvirket av treningstrender og ekstreme eksempler på sosiale medier.

– Jeg synes vi har manglet mye på klubbnivå og i ulike faser. Noen ganger er kortvarige, andre ganger mange intervaller. Jeg er ikke for det ene eller det andre, sier Mikkelsplass og råder:

– Tren regelmessig lenge, så får du resultater. I dagens verden er det lett å bli påvirket av sosiale medier, folk vil bare vise det rå og ekstreme.

Den internasjonale kommisjonen opprettet en kommisjon sammen med Johaug for å finne svar på årsakene til nedgangen for kvinner i Norge, og hvordan de kan forbedres.

rapportenAnført av professor Øyvind Sandbakk ved NTNU mener han at noe av dagens ungdomstrening (17-21 år) er i konflikt med det de beste løperne har gjort tidligere.

“Det er en generell oppfatning av et økende hastverk etter tid og denne utviklingen har vokst betydelig de siste 10 årene. I antall treningstimer på ungdomstrinnet er det et avvik både mot Utviklingstrapas anbefalinger og mot hva våre beste løpere. både menn og kvinner har drevet med. At det ikke kan forklares med at nivået er høyere enn før, da testene indikerer det motsatte, heter det i evalueringsrapporten..

Utviklingsstige i langrenn sier at det ikke er noen fasit på hvor mye unge idrettsutøvere bør trene, det viktigste er en fornuftig utvikling fra år til år. Noen har blitt gode på ca 500 timer småtrening i året, mens andre har mer enn 800 timer i året. Noen av de beste seniorene trener rundt 1000 timer i året.

Sandbakk-utvalget er også skeptisk til de for lange øktene med relativt hard trening, som ofte etterlyses. I3-trening82 til 87 prosent av makspulsen din kan betraktes som hard trening. I3 er en treningsbelastning under terskelen, som er høyest mulig belastning, hvor det er balanse mellom melkesyreproduksjon og eliminering. for unge langrennsløpere som kan gå utover treningsmengden.

“Det ser også ut til å være fokus for å ha et stort “volum” I3 økterTypiske harde moderate (“I3”) økter varer rundt 40-50 minutter (f.eks. 5×7-10 min). Kilde: Sandbakk-utvalget har økt og dette kan føre til for lav kvalitet på gjennomføringen og/eller for mye spenning for å oppnå nødvendig overskudd og effekt av trening, spesielt hos yngre gutter og jenter på lavere nivå», heter det i rapporten.

Reservert fordi han ikke har trent alle selv, mener Mikkelsplass at tidligere helter som Johaug, Ole Einar Bjørndalen, Gjermund Eggen og Oddvar Brå sto for enkel og konsekvent trening.

NY GENERASJON: Marit Mikkesplass, en del av privatlaget Team Aker Dæhlie, er familieskisportens nye håp. Her Pål med faren Gunnar før junior-NM sist vinter.

– Det var ikke de som satte ting først. Det var god gammeldags coaching over mange år og over tid kombinert med stort trenertalent tok Johaug til topps. Daglig trening handler om å gjøre det lenge, sier Mikkelsplass.

“Bromma Express” sier at utholdenhetstrening er viktigere enn sprintferdigheter.

– I klubben og i ulike divisjoner har det vært mye oppmerksomhet rundt sprint, sprint og hurtighet. Men ta en pust og jeg pleier å si “det er bedre å tape en sprint om fjerdeplassen enn å vinne en sprint om 25. plassen”. Har du ikke kompetansen, er du ikke med, sier Mikkelsplass.

Sandbakk-utvalget ser et stort behov for å samle trenere for unge voksne for å diskutere og utvikle treningsfilosofi.

Det er veteranen Steinar Mundal enig i. Den tidligere landslagets trener ønsker å fremme flere gode klubblag i stedet for private lag – med mål om mer trygghet rundt felles treningsfilosofi og lettere oppfølging av Skiforbundet.

– Det blir blandet sammen med alle disse private gruppene. Ski-Norge bør bli enige om en treningsfilosofi. Det er mange gode løpere i ulike private lag og målet bør være å komme inn på landslaget. Jeg tror vi kunne fått et løft med en felles treningsfilosofi, sier Mundal.

NORTHUG FORTS.: Steinar Mundal var blant andre trener for Petter Northugs landslag.

Han mener mange timer over tid er viktig.

– Det viktigste er å trene mye avslappet for å trene godt. Det er ingen snarveier. Så igjen har skisporten endret seg litt med mange co-ed starter, noe som betyr at det må skiftes tempo og sprintferdigheter, sier Mundal.

Skiforeningen har fulgt Sandbakkutvalgets råd om å ansette ny statsråd. Håpet er å ha en person klar ved sesongstart. Landslagskoordinator Ulf Morten Aune har lovet at ny saksleder og forbundet skal studere rapporten nøye.

– Oppfatninger som økt treningsvolum og å gå utover verdifulle mellomøkter er viktig. Vi må sette oss ned med fagansvarlig og se hvor skoen klikker. Rapporten er veldig spennende, og vi er glade for at de kloke hodene med god erfaring er brukt til fordypningsarbeidet. Vi må være like strenge når vi behandler rapporten, sier Aun.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *