Markiskunstneren ble overrasket over å se hvilke uttalelser folk blir dømt for. Nå vil han ha en forandring.

– Man skal kunne si mye, uten å bli straffet, sier Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid, medlem av Ytringsfrihetskomiteen. Lederen for Antirasistisk Senter har kalt noen av utvalgets forslag «absurde».

Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid har vært medlem av Ytringsfrihetskomiteen. Mandag var Arendal til stede under Uken for å presentere resultatet av utvalget.

Magdi Omar Ytreeide er selvsagt kjent som artisten til rapduoen Abdelmaguid Karpe. De siste to årene har han også vært et av de 16 medlemmene i den svært omdiskuterte ytringsfrihetskommisjonen.

Etter flere møter og diskusjoner kom utvalget frem til sine konklusjoner mandag. De foreslo blant annet endringer i straffelovens artikkel 185 om hatytringer, i den såkalte «rasismeparagrafen». De mener at skriften burde være mer forståelig. De mener også at terskelen for hva som sies til politiet bør senkes.

Les hele historien med et abonnement