Anmeldelse: Ingeborg Arvola “Kniv i brann”

Forlag:

Cappelen Damm

Publiseringsår:

2022

En attraktiv og saftig historisk roman.»

Se alle anmeldelser

Brita er basert på Caisa Arvolas tippoldemor. I et personlig etterord skriver forfatteren om bakgrunnsarbeidet, og hvorfor han brukte finske ord og sanger i romanen. Sangene som Arvolas finske far pleide å høre på når han drakk: “[J]Jeg har tenkt på dette ønsket som et uttrykk for en som har mistet språket», skriver Arvola. Det at materialet er sterkt og smertefullt gir romanen sin styrke. Det er ikke første gang Arvola berører dette. I sin bok «Neiden 1970» (2015) skriver han om oppveksten med faren, fiske og drikke i Finnmarksbygda Neiden på kvensk, hvor også en del av handlingen i årets bok finner sted.

Begjær og utuktighet

Arvolas Brita Caisa er en spennende figur: fantastisk vakker og med helbredende krefter blir hun ført til gårder og rancher for helbredelse. Gamle skikker, tro og overtro har en stor plass i folkets liv – kvener, skoltesamer, sjøsamer – som Arvola skildrer med ømhet og kunnskap. Arbeid gis mye plass i boka: reindrift, sesongfiske, sanking av bjørkeris til badstuen. Alt er beskrevet tett og godt. Til og med fellesskapet, festen og krangelene mellom naboene.

Fantastisk ordkunst

Fantastisk ordkunst

Livet til kolonistene er hardt. Naturen gir og tar. Folk lever nær døden. I tillegg følger «de andre» alt med argumenterende øyne. Barn blir også sendt til kriminalomsorgen. Utukt og utroskap straffes hardt. Før Brita Caisa forlot hjembyen, ble hun straffet av kirken – latterliggjort og avslørt i fire søndager – for forholdet til en gift mann. Nå blir hun igjen voldsomt forelsket i en gift mann, Mikko, til tross for trusselen om straff. Han prøver å motstå ønsket: «Jeg bryr meg ikke om vinden som blåser over engen, kragebeinet på den nakne stammen, hvordan håret børster kanten på et øre». Men begjær er også en naturkraft i Arvolas univers.

Drive og drama

Romanen har potensial til å bli en bestselger. Her er spennende materiale, drama og disco. Urørlig lyst og saftig sex. Og kimen til noe urovekkende som driver leseren fremover. Noen ganger kan boken ta på seg det svulstige uttrykket til serieromanen, men Arvola kommer seg raskt.

Nådeløs dom

Nådeløs dom

Fremfor alt skriver han med stor selvtillit og kan lage pustende setninger som spenner over en hel side. Da er intensiteten sterk. «Kniven i ilden» er en attraktiv og historisk interessant roman, som – til tross for sine 450 sider – kan leses i en grådig hast.

Vi bryr oss om personvernet ditt

avis Det er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse våre tjenester, tilbud og annonser.

For å finne ut mer om hvordan du kan endre innstillingene dine, gå til personverninnstillingene dine